Zastrzeżenie nazwy firmy, nazwy produktu czy też marki jest dobrym rozwiązaniem ze strony firmy, która w ten sposób chroni się przed nieuczciwą konkurencją.
W przypadku kiedy towar zyskuje na popularności, inne firmy mogą chcieć wykorzystać to zjawisko, aby podszywać się pod logo, nazwę czy też kolorystykę. W Polsce zastrzegamy nazwę produktu w Urzędzie Patentowym, możemy to zrobić na okres 10 lat, w tym przypadku chroniona może być nie tylko sama nazwa, ale także przykładowo opakowanie, wiele różnych znaków graficznych, sposób reklamowania, dźwięki, które towarzyszą kampaniom reklamowym.
Sprawdzania unikalności znaków towarowych
Przed zastrzeżeniem znaku towarowego powinniśmy upewnić się, że znak tego typu lub bardzo podobny nie jest wykorzystywany przez inną firmę. Jeżeli korzystaliśmy ze stron internetowych, które tworzą automatycznie logo firmy, po podaniu pewnych danych możemy nieświadomie wybrać logo już istniejące. Podobnie grafik może stworzyć unikalne logo, jednak wcześniej pomysł został już wykorzystany, wówczas rejestracja w Urzędzie Patentowym zostanie odrzucona. Dlatego warto sprawdzić na stronie internetowej Urzędu Patentowego za pomocą wyszukiwarki, czy podobne znaki graficzne nie znajdują się w bazie danych. Podobnie możemy skorzystać także ze strony Urzędu Unii Europejskiej do spraw własności intelektualnej. Będzie to ważne, jeżeli chcemy zastrzec znak towarowy na terenie Unii czy też w określonym kraju, gdzie chcemy oferować nasze towary lub też usługi.
Podobieństwa mogą dotyczyć płaszczyzny wizualnej, przykładowo kształtu logo, kolorystyki, a także elementów dodatkowych, układu. Płaszczyzną jest znaczenie, może dotyczyć to nazewnictwa, Urząd Patentowy odrzuci wnioski, które będą zawierały próbę opatentowania nazwy własnej, należy także zwrócić uwagę na odpowiednią nazwę domeny internetowej. W tym przypadku nazwa potoczna towaru nie zostanie zarejestrowana jako nazwa zastrzeżona domeny internetowej. Warto poszukać nazwy, która będzie unikalna, oryginalna, wówczas zastrzeżenie jej nie będzie nastręczało problemu. Podobnie warto wykorzystać wyszukiwarki, takie jak Google, aby sprawdzić czy istnieją podobieństwa pomiędzy naszym znakiem graficznym a innymi plikami graficznymi, które można znaleźć w internecie.
Szczegółowe informacje na temat zastrzegania logotypów, plagiatu możemy znaleźć na stronie https://e-project24.pl/czy-moje-logo-jest-plagiatem-jak-to-sprawdzic/. Jest to bardzo ważne, aby zgłaszać znaki towarowe, które są unikalne, dzięki czemu proces rejestracji przebiegnie szybciej. Odpowiednie sprawdzenie znaku graficznego przyśpieszy decyzję Urzędu Patentowego o ochronie naszego znaku.